Szczecin w I kwartale i kwietniu

Szczecin Goleniów obsłuzył w I kwartale 2018 r. 124618 pasażerów, co stanowi 16.7% wzrost w porównaniu z I kw. 2017 r. Jednak w kwietniu 2018 lotnisko obsłużyło około 50000 pasażerów co stanowi minimalny wzrost w porównaniu z kwietniem 2017 r. Przyczyną jest zawieszenie połączeń do Luton przez Wizz Air i późny start nowego połączenia Wizz Air do Sztokholmu Skavsta i dodatkowej, wczesnoporannej rotacji LOT do Warszawy. Oba wystartują w maju. W maju lotnisko powinno zanotować około 5% wzrost, a w czerwcu, lipcu i sierpniu powinno przygotować się na przebicie bariery 60 tys. pasażerów miesięcznie. 2018 r. SZZ powinno zamknąć wynikiem 680 tys. pasażerów.
12/05/2018 12:39  
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
Marcin14 2018-05-16 00:12   
Marcin14 - Profil Marcin14
Zapomniałem jeszcze napisać o jednej ważnej sprawie jaką są doloty drużyn marynarzy. Ostatnio zauważyłem, że wraz z wzrostem częstotliwości połączeń WAW-SZZ, o wiele więcej marynarzy podróżuje prosto do SZZ (zamiast do TXL/SXF), by wymienić załogi przypływające do Portu Szczecin-Świnoujście (czy może nawet innych portów w okolicy?). To jest dosłownie nowość ostatniego roku, gdy częstotliwość połączeń z Warszawą wzrosła drastycznie (ponad 120% oferowania), a wraz z otwarciem czwartego połączenia WAW-SZZ trend wzrostowy dla tej branży powinien po prostu eksplodować. Ten segment podróżujących jest co najmniej tak samo ważny jak klient biznesowy i wydaje mi się, że w najbliższym roku czy dwóch sytuacja rozwinie się niemal samoistnie. Latając na trasie WAW-SZZ nie da się nie zauważyć marynarzy lecących do wymiany załóg - to chyba stały fragment podróżujących. Ciekawostka: sam byłem wypytywany czy jestem marynarzem na lotnisku TXL, co wydało mi się zabawne i co oznacza, że jest to znaczący segment pasażerów.
cenzi42 2018-05-15 13:40   
cenzi42 - Profil cenzi42
Zgadzam sie z toba Marcin14. Bardzo dobrze powiedziane.
Szczecin zaczyna sie dusic. Terminal jest zdecydowanie za maly.
Do Szczecina lata duzo turystow, ale z Norwegii...
Marcin14 2018-05-15 02:26   
Marcin14 - Profil Marcin14
Jeszcze trochę ciekawostek. Potencjał SZZ w 2020 roku obliczyłem na 1.460.000 pax. przy około 20 kierunkach: WAW, STN, LTN, EDI, DUB, LPL, coś nowego na wyspach, OSL, TRF, BGO, SVG, AES (ważny kierunek), NYO, EIN/NRN, HHN, BCN, CIA/BGY, FRA/MUC, CPH, LVO/IEV i czarterach. Oczywiście nie będzie zrealizowany, bo brakuje wolnych samolotów do eksploatacji i praktycznie drugiego takiego terminala, jaki jest obecnie. Jestem jednak przekonany, że tylu pasażerów za 2 lata chciałoby lecieć z/do SZZ.

Kierunkami, których brakuje najbardziej dla gospodarki regionu są połączenia z Niemcami (NRN/EIN, HHN, FRA, MUC, czy nawet FMM. Dlatego, bo w lecie, ale i nawet w zimie, do nadmorskich kurortów przyjeżdżają całe tabuny Niemców (głównie emerytowanych i najczęściej autokarami) i zdecydowanie woleliby przylecieć samolotem. To bardzo niewykorzystany potencjał. Nareszcie pasażerowie powinni przylatywać DO Szczecina, a nie latać do/z dlatego, że pochodzą z okolicy czy w niej mieszkają. Leżące zaraz obok lotnisko w Heringsdorfie ma w tym sezonie 6 połączeń - wszystkie z niemieckojęzycznymi krajami. Podobnie jest zresztą z Norwegami i Szwedami, którzy wynajmują lub są właścicielami wielu nieruchomości nad polskim Bałtykiem. Wszyscy oni są w stanie zostawiać duże pieniądze podróżując przez SZZ.

Wraz z otwarciem czwartej rotacji SZZ-WAW pojawiają się całkiem nowe możliwości podróżowania po niemal całej Europie i szczególnie na kierunkach krajowych (głównie do KRK i RZE). Ubieganie się o bezpośrednie połączenia dla biznesu traci właściwie sens, bo klient biznesowy zawsze wybierze częstotliwość połączeń ponad możliwość bezpośredniego połączenia parę razy w tygodniu. Można więc zapomnieć np. o SZZ-KRK, bo przecież byłoby nawet rzadsze niż GDN-KRK czy WRO-GDN, a cztery połączenia dziennie z przesiadką w WAW stwarzają możliwość swobodnego załatwiania spraw w przeciągu jednego dnia i wiekokrotnie przebijają jakościowo ofertę kolei czy podróżowania własnym samochodem (w tym drugim przypadku zarówno cenowo jak i czasowo i to przy zakupie biletu nawet np. dzień wcześniej).

Ostatnia ciekawostka to ruch z regionu przez lotniska w Berlinie. Jest on szacowany na około 800-900 tys. pax rocznie. Wygląda więc na to, że już w najbliższych latach SZZ zdobędzie większość tutejszego rynku sam osiągając około 1 mln pax. 4 połączenia z WAW dziennie, możliwość dogodnych przesiadek i coraz bogatsza siatka połączeń LO przez WAW (i dalej, na zasadzie code share, itd.) spowoduje, że pasażerowie będą powoli odpływać z berlińskich lotnisk, mimo powszechnego narzekania na SZZ obecnie. Oczywiście różnorodność ofert TXL/SXF nigdy nie zostanie przebita, ale najbardziej popularne kierunki zaczną przegrywać. Malkontenci nie zdają sobie jeszcze sprawy, że właśnie zmieniają się warunki i zaczynają nie mieć racji.
Marcin14 2018-05-15 00:14   
Marcin14 - Profil Marcin14
Prawda jest taka, że inwestycja rozbudowy terminala jest mocno spóźniona - o rok lub dwa. Jeśli przyjąć całkiem prawdopodobny scenariusz, że w 2019 r. FR otworzy wczesnoporanną rotację do WAW (130 tys. pax, może też być np. powrót W6 na LTN czy więcej STN lub jakiś mix tych trzech kierunków), LOT doda swoją rotację do WAW o 12:00 lub 18:00 (30 tys. pax) i linie niskokosztowe otworzą dwa nowe kierunki z dwoma lotami w tygodniu (70 tys. pax), to... przepustowość terminala zostanie osiągnięta. Ruch ukształtuje się na poziomie 900 tys. pax z hakiem rocznie do otwarcia nowego terminala.

Oczywiście, jakieś tam drobiazgi zawsze da się upchnąć, jak MUC/FRA/CPH małym samolotem albo nocne rotacje do LWO czy IEV, ale otwieranie nowych kierunków będzie uzależnione od tego czy linie będą potrafiły trafić w "sloty" - około 14:00 lub 17:00, jeśli powyższy scenariusz się ziści. Wyobraźcie sobie teraz jak ciężko będzie znaleźć jakiegoś przewoźnika, który będzie chciał otworzyć nowy kierunek, a lotnisko mu powie, "Jasne, otwierajcie, ale miejsce jest tylko we wtorki i czwartki o 17:00 lub w poniedziałki i piątki o 14:00." Wyobrażam sobie, że nowe połączenia staną się niemal cudem i na lotnisku nastąpi stagnacja, dopóki nowy, dużo większy terminal nie zostanie otwarty za 3-4 lata.
Marcin14 2018-05-14 20:58   
Marcin14 - Profil Marcin14
Gdzieś tam teraz przeczytałem, że rozbudowany terminal jest w projektowaniu. Tak samo nowy parking, w tym ten dla wypożyczalni samochodów.
gość_f01fe 2018-05-13 17:02   
gość_f01fe - Profil gość_f01fe
Do redakcji Pasażer com. Całkowita liczba osób w Szczecin Goleniów za miesiąc marzec 2018 to 43 167 na podstawie informacji z oficjalnej strony internetowej lotniska.
Marcin14 2018-05-13 01:46   
Marcin14 - Profil Marcin14
Terminal powinno zacząć się przebudowywać ASAP, bo już teraz są duże problemy z przepustowością w lecie. Jednak na to najpierw trzeba pozyskać środki, a jeszcze nie jesteśmy na tym etapie. Zbyt mały terminal ogranicza jednak otwieranie nowych połączeń (robi się błędne koło), bo już nie jest tak, że lotnisko może przyjąć nowe rotacje o jakiejkolwiek godzinie - przeciwnie, zaczynają się wytwarzać "sloty".
gość_266f2 2018-05-12 20:03   
gość_266f2 - Profil gość_266f2
co z rozbudowa terminala?
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy